close
Business

Strategiske Alliancer er Hemmeligheden bag Danske Virksomheders Succes

Når man hører om ”strategiske alliancer” i erhvervslivet, så kan man let komme til at rynke lidt på panden og være klar til at råbe op om monopoler og kartel-dannelse. Disse ting kan ganske rigtigt også kaldes for strategiske alliancer, men er selvfølgeligt både uetiske og ganske ulovlige. Det er ikke den slags alliancer vi vil komme ind på i denne artikel: vi lægger ikke op til at der laves hemmelige prisaftaler, eller man på anden måde rotter sig sammen imod forbrugerne, for at kunne malke dem for flest mulige penge. Det finder vi helt og aldeles forkert.

De strategiske alliancer vi snakker om er derimod noget, der kommer både virksomheder og forbrugere til gavn. Det er former for samarbejde imellem virksomheder fra forskellige industrier, som ender med at øge produktiviteten og kvaliteten af det der skabes. Det betyder i sidste ende at kunden kan få et bedre produkt til en lavere pris, og at virksomhederne samtidig kan øge deres samlede omsætning.

Så hvordan fungerer det i praksis? For at forstå det, må vi først kigge på hvad der kan gøre en virksomhed sløv og ineffektiv. Det er nemlig sjældent noget der skyldes dovne medarbejdere eller uduelige chefer. Det er derimod et produkt af, at en virksomhed i dag er nødt til at kunne rigtigt mange ting. Før i tiden kunne en virksomhed lægge de fleste af sine kræfter i, at lave et rigtigt godt produkt. Hvis man eksempelvis var en skofabrik, så kunne man ganske enkelt lave nogle rigtigt gode sko, og så ville de praktisk talt sælge sig selv. Folk i byen der prøvede skoene på ville opdage hvor god kvaliteten var, og ønske at købe dem. Det ville få andre til at misunde dem for deres lækre sko, og de ville naturligvis spørge, hvor de var købt. Hele byen ville hurtigt vide, at din skofabrik var den, der lavede de bedste sko til en rimelig pris, og så var du succesfuld.

Men i dag er det helt anderledes. Det hjælper ikke at være den bedste skofabrik i byen, når du har konkurrenter i hele verden. Globaliseringen betyder at alle markeder stort set er internationale i dag. Alt kan bestilles via internettet, og det er både nemt og billigt. Hvis en dansk virksomhed skal have nogen som helst chance for at kunne sælge sine produkter, uanset kvaliteten, så er de altså nødt til at bruge en masse kræfter på at markedsføre sig på de digitale platforme.

Men hvis en skofabrik bruger 50% af deres ressourcer på markedsføringen af deres sko, så er der jo kun 50% tilbage til at sikre kvalitet og innovation. Det er ikke en særlig smart fordeling, og betyder at kunderne ender ud med et dårligere produkt. Det er heller ikke noget virksomheden typisk er særligt glad for: ingen har lyst til at arbejde med noget, de ikke er specialiserede i, og som ikke er den bedste måde for dem at skabe værdi på.

Det er her hvor de strategiske alliancer kommer ind i billedet. Danske virksomheder er i højere og højere grad begyndt at udlicitere den digitale markedsføring til et digital marketing bureau, så de selv kan fokusere 100% på at skabe de bedste og mest attraktive produkter. Det er den slags alliancer vi skal have flere af, da det kommer alle til gode.

modpress

Forfatteren modpress

Efterlad en kommentar


Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/kuponkarma.de/modpress.dk/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 486

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/kuponkarma.de/modpress.dk/wp-includes/class.wp-scripts.php on line 486